aku lupa

Aku lupa
berpuisi ialah tentang rasa
maka saat rasaku binasa
termakan masa
dan kotoran para manusia
apa hendak aku buat?

Aku lupa
bagaimana cara mengikis resah dengan kata?
Sedang resahku kian mengakar
mengukir bilur maya; menulis epitaf tak kasat mata.

Pedih.

Ingin aku mengaduh sampai gaduh
mencaci sampai mati
namun aku telah lupa
bagaimana cara mengucap rasa?

Ingin aku menulis sajak di atas awan
aku tuliskan resahku
risauku
lukaku
asaku
namun aku lupa
berpuisi itu ialah tentang rasa

sedang aku tak punya.

Purwakarta, 20 Desember 2016.

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

Up ↑

